درمان پزشکی :

در درمان وزوز بایستی به علت به وجود آمدن آن توجه داشت. اگر وزوز گوش عوامل پزشکی داشته باشد باید این عوامل رفع و درمان شوند. مانند:

  • بیرون آوردن جرم گوش. معمولا سرومن یا جرم فشرده شده ی گوش می تواند منجر به ایجاد وزوز شود.
  • درمان دارویی یا جراحی بیماری های قلبی-عروقی. برخی از این بیماری ها منجر به ایجاد وزوزهایی شبیه به صدای ضربان قلب می شوند.
  • درمان دارویی یا جراحی برخی از بیماری های گوش مانند اتواسکلروز، منییر، تومور آکوستیک و …
  • تغییر رژیم دارویی. وزوز گوش عارضه ی جانبی برخی از داروها می باشد.

تجویز داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی. هیچ دارویی برای درمان وزوز گوش وجود ندارد، ولی بعضی از داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی معمولا در کاهش وزوز گوش به صورت موقت تاثیرگذار هستند، البته بایستی به عوارض جانبی این داروها مانند خواب آلودگی و اعتیادآور بودن آن ها نیز توجه داشت.

darmanvezvez1
darmanvez2

درمان غیر پزشکی :

 

  • تغییر عادات :

    آموزش روش های تمدد اعصاب
    تمرین تصور سفرهای خیالی به منظور فعال سازی احساسات و هیجانات مثبت
    تغییر افکار منفی و نا امیدانه به نگرش های کمک کننده و مثبت “من میتوانم بر وزوز غلبه کنم”
    ترک عادت هایی که موجب تقویت وزوز می شوند مانند کنارگیری از جمع دوستان و یا اجتناب از فعالیت های اجتماعی

  • باز آموزی شنوایی در جهت کنترل وزوز گوش :

    آموزش نحوه استفاده از سمعک ، نویزرها و سمعک هایی با هر دو عملکرد و سایر منابع صوتی به منظور کاهش توجه از وزوز گوش . امروزه فناوری در مهار کردن گوش و کنترل شنوایی نقش به سزایی را ایفا می کنند . اصل اساسی ، محرک های صوتی است ، این بدان معناست که به مغز اجازه دهید تا بتواند توجه خود را بیشتر از صدای وزوز به صداهای خارجی متمرکز کنید.

ماسکرها ( تولید کنندگان نویز برای کاهش وزوز گوش ) :

ماسکرها غالبا برای افرادی کاربرد دارند که افت شنوایی دچار نیستند . آنها شبیه به سمعک هستند تنها تفات آنها با سمعک این است که صدای محیط اطراف را تقویت نمی کنند .ماسکرها زمزمه هایی تولید می کنند که به صورت ادغامی با وزوز گوش ، حواس بیمار را از وزوز منحرف می کند . به طور عمومی ماسکرها برای رهایی از وزوز گوش بسیار توصیه می شوند.

  • سمعک ( وسایل شنوایی ) :

    در اکثر مواقع استفاده از سمعک به طور همزمان باعث افزایش شنوایی و کاهش میزان وزوز گوش می شود . این بدان علت است که با افزایش سطح شنیداری ، شما راحت تر می توانید وزوز گوش را نشنیده بگیرید . سمعک ها صداهای محدودی را قبل از آنکه این صداها به گوش شما برسند در میکروفن تقویت می کند . این امر این امکان را برای کاربران فراهم می آورد تا به نویزها ، صدا و تن های اطراف بهتر تمرکز کنند . صدای خش خش برگ درختان جنگل ، گفتگویی دوستانه و یا شنیدن آهنگی دلنواز ، تاثیر شنوایی خوشایندی را برای شما به ارمغان می آورد و به طور خودکار دامنه وزوز گوش را محدود می کند . در بسیاری از موارد به محض روشن کردن سمعک ، کاربران به ندرت صدای وزوز را می شنوند در برخی از موارد صدای وزوز با روشن شدن سمعک اصلا شنیده نخواهد شد.

  • سمعک هایی با عملکرد دو گانه :
    برخی از سمعک ها دارای مشخصه تولید کننده نویز برای کاهش وزوز گوش هستند . این مشخصه چه ویژگی می تواند داشته باشد ؟ از آنجایی که یک سمعک تنها می تواند صدای اطراف را تقویت کند برای درمان وزوز گوش راهکار موثری به شمار نمی آید .در اینجاست که عملکرد ماسکر بسیار موثر واقع خواهد شد . در چنین شرایطی ماسکر ، نویزهای آرامی تولید میکند که باعث می شود تا حواس بیمار شنیدن صدای وزوز گوش تا حدی منحرف شود. عملکرد سمعک به طور خاص ، عملکرد ماسکر به طور خاص و یا ترکیبی از این دو عملکرد . متخصصین شنوایی شناس شما در این راستا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهند داد.
darmanvez3
darmanvez4
  • باز آموزی نحوه شنیدن :

    به دقت به دنیای اطراف خود گوش دهید . از شنیدن صدای موسیقی و یا ساده تر از آن ، از شنیدن آواز پرنده ای بر روی درخت لذت ببرند . هر صدایی که شنیدن احساس خوشایندی به شما دهد توجه شما را از شنیدن صدای وزوز منحرف می کند .

  • نکاتی در خصوص بهبودی بخشیدن کیفیت خواب :

    هر چقدر که فعالیت شما در طول روز بیشتر باشد ، شب راحت تر به خواب خواهید رفت . از نوشیدن چای ، قهوه و غذای سنگین در شب خودداری کنید . بدون شک مصرف مشروبات الکلی و قرص های آرام بخش خواب خوشی را برای شما تضمین نمی کنند ، دوش آب گرم قبل از رفتن به دختخواب بهترین انتخاب است .

  • از حرکت باز نایستید ، فعالیت خود ادامه دهید :

    خانواده و دوستانتان را از زندگی خود کنار نگذارید و زندگی خصوصی خود را با فعالیت های گوناگون پر کنید . ذهن خود را نگه دارید . هر انچه که احساس خوشایندی برای شما فراهم کند ، وزوز گوش کاهش خواهد داد . به فعالیت های خود ادامه دهید و آن ها را در زندگی خود نگه دارید .

  • از سکوت بپرهیزید:

    در صورت نیاز استراحت کنید . اگر چه سکوت محض توجه شما را به وزوز گوش افزایش می دهد . منابع صوتی لذت بخش مانند کتابهای صوتی و یا موسیقی های آرامش بخش را جایگزین سکوت کنید .

  • تقویت آمادگی جسمانی :

    به طور کلی افرادی که در زندگی روزمره خود ورزش می کنند از سلامتی بیشتری برخوردارند این امر در خصوص افراد مبتلا به وزوز گوش نیز صادق است . هر چه که برای سلامتی جسمانی شما مفید و لذت بخش است انجام دهید. حتی اگر به هنگام ورزش صدای وزوز افزایش یابد نگران نباشید.

  • یادگیری مهارت هایی جهت آرامش موثر :

    از آنجایی که وزوز گوش باعث اضطراب می شود ، لازم است تا روش های تمدد اعصاب را بیاموزید و مرتبا از آنها استفاده کنید . یوگا ، تای چی ، گی گنگ ، برخی از روش هایی هستند برای آرامش توصیه می شوند .

darmanvez